Bokningsvillkor

  • DU ÄR HÄR:
  • Home
  • Bokningsvillkor

Allmänna villkor:

  • För varje bokning behöver vi fotokopior på alla deltagares pass. Detta är för att köpa inträdesbiljetter, flygbiljetter, tågbiljetter samt vid  hotellbokningar. Vänligen scanna in ert pass och skicka till er säljare på följande e-mail adress: office@zapphiretours.com / info@zapphiretours.com beroende på vilken säljare ni talat med.
    Obs! Passet måste skickas in tillsammans med ert bokningsformulär. Zapphire Tours ansvarar inte för eventuella extra kostnader som uppkommer på grund av att resenären inte skickat in sitt pass i tid.  
  • I samband med bokning är det resenärens skyldighet att uppge korrekt namn stavat enligt passet. De flesta flygbolag tillåter inga justeringar av namn och även en ändring av stavning kan innebära avbokning och nybokning med därmed påföljande kostnader.
    Obs! Flygbranschens språk är engelska och den svenska bokstaven ”å” ersätts av ”aa” eller ”a”, svenska bokstaven ”ä” ersätts av ”ae” eller ”a” och svenska bokstaven ”ö” ersätts av ”oe” eller ”o”.
    OBS! Ert första förnamn i passet måste vara med i flygbokningen.
  • Vänligen informera om ni har några speciella önskemål på maten. (Vegetarian, låg salthalt, låg fetthalt, diabetiker, allergier eller andra önskemål) Obs! Detta skall göras vid bokningstillfället.
  • Efter en bekräftad bokning tilldelas ni en boknings referens. Vänligen uppge alltid denna vid all fortsatt kontakt med oss.
  • Efter en bekräftad bokning får ni ert program och er faktura ifrån oss. Vänligen kontrollera noga att alla uppgifter stämmer med det som är överenskommet för er resa. Var extra noga att kontrollera att alla era namn är rättstavade och står i den ordning de är skrivna i passet, då det är så ni är inbokade på alla flyg.
    Zapphire tours ansvarar inte för eventuella extra kostnader som kan uppkomma på grund av felstavade eller saknade namn. Skulle något inte stämma i ert program skall ni omgående kontakta oss.
  • Om något av hotellen i ert program inte skulle vara tillgängligt vid ert resetillfälle förser vi er med ett hotell i likvärdig eller bättre standard.
  • Lokala guidade turer i programmen är med engelsktalande guider.
  • Vi rekommenderar att ni skaffar en heltäckande reseförsäkring så att ni har fullt skydd under er resa. Dubbelkolla gärna de försäkringar som ni redan har så att de verkligen gäller för alla nödsituationer.
  • Ca 30 dagar innan er avresa får ni alla resedokument. Flygbiljetter, vouchers etc. Vänligen kontrollera återigen noga att alla uppgifter stämmer med det som är överenskommet för er resa. Kontakta oss omgående om något skulle vara oklart.
  • Väljer ni att betala in hela resans belopp på en gång skickar vi era dokument inom ca 2 veckors tid.
  • Om ni bokat det internationella flyget själva vänligen meddela oss era ankomst samt avresetider.
  • OBS! Resenärer som reser via USA måste fylla i en ESTA ansökan. Vänligen se: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/ eller kontakta oss för mer information.

Priser/Rabatter: 

  • Priser på hemsidan och i kataloger är baserat på ”Pris per person del i dubbelrum” (Twin) Obs! Vi reserverar oss för valutaförändringar.
  • Vänligen kontakta oss för uppdaterade enkelrumspriser.
  • Ungdomar och studenter 12 till 21 år har 5 % i rabatt med giltigt ISIC kort.
  • Barn 7 – 12 år har 30 % i rabatt (under förutsättning att de sover i förälders rum och reser i sällskap av minst 1 vuxen)
  • Barn 3 – 6 år har 50 % i rabatt (under förutsättning att de sover i förälders rum och reser i sällskap av minst 1 vuxen)
  • Barn 0 – 2 år reser gratis

Obs! Andra regler gällande rabatter kan förekomma vid köp av erbjudanden. Då erbjudanden och rabatter oftast ej är kombinerbara. Vänligen kontakta oss för mer information.

Betalnings villkor:

  • Efter en bekräftad bokning har ni full ångerrätt i 7 dagar. Därefter tar vi ut en bokningsavgift på 2500 kronor per person.
  • 60 dagar innan er avresa betalar ni in ca 50 % av resans värde.
  • 40 dagar innan avresa betalas återstående belopp in.
  • För bokningar gjorda senare än 60 dagar innan avresa måste bokningsavgiften och delbetalningen göras på en gång.
  • För ”sista minuten bokningar” gjorda senare än 40 dagar innan avresa måste hela resans belopp betalas på en gång.
  • OBS! För Inkaleden gäller omgående betalning då tillstånden måste köpas i samband med bokningen.
  • OBS! Om flygbolag, kryssningsbolag eller lokal arrangör kräver tidigare delbetalning av resan måste vi lägga in en tidigare delbetalning för denna del. Detta är i gällande med deras interna regler och inget vi kan påverka.
  • OBS! Om ni köpt ett erbjudande gäller inte dessa betalningsregler. Kontakta oss för mer information.

 Vi tar emot betalningar via Bankgiro och kontoöverföring.

 

Vid en eventuell avbokning gäller följande:

  • Bokningsavgiften är inte återbetalningsbar från 7 dagar efter bokningstillfället.
  • Fram till och med 40 dagar innan avresan återbetalas allt utom köpta flygbiljetter, Inkaleden, bokningsavgifter samt ev. avbokningskostnader.
  • 14 dagar innan avresan är det vanligtvis ingen återbetalning. Dock kan ev. skatter komma att återbetalas.

OBS! Andra avboknings regler kan förekomma vid köp av endast program/rundturer samt vid erbjudanden. Kontakta oss för vad som gäller för just din tur.
OBS! Kunden är ansvarig för ev. lokala avbokningskostnader som kan uppstå i samband med en avbokning.
OBS! Avbokningen skall ske skriftligen till resp. säljare på Zapphire Tours.

Vid Force majeure (strejk, översvämning, väderförhållanden, vägförhållanden, inställda flyg, etc) kommer Zapphire Tours att ändra om i programmen till den bästa och säkraste valmöjligheten för resenären. Vänligen observera att då force majeure är en händelse som står utanför resebyråns kontroll är resenären själv ansvarig för eventuella extra kostnader som kan komma att uppstå i sådana situationer.